آیه قرآن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :22
بازدید دیروز :1
کل بازدید :95669
تعداد کل یاد داشت ها : 335
آخرین بازدید : 103/2/29    ساعت : 9:45 ع

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، آموزش و پرورش را یک دستگاه بسیار مهم و اساسی و زیر ساخت اصلی برای شکل گیری جامعه ای پیشرفته و برخوردار از خصلت های والای انسانی و سبک زندگی اسلامی دانستند و تأکید کردند: ادامه مسیر پرشتاب پیشرفت کشور در ابعاد مختلف نیازمند حرکت جهشی و خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است و آموزش و پرورش در این عرصه قطعاً نقش آفرین است.
در این دیدار که به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم برگزار شد، حضرت آیت الله خامنه ای با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله مطهری و همچنین شهدای معلم و دانش آموز، جایگاه و منزلت شغل معلمی را در جامعه اسلامی بسیار بالاتر و متفاوت تر از سایر مشاغل دانستند و افزودند: معلم در واقع شکل دهنده و پردازنده گوهرهای گرانبهایی است که کودکان و نوجوانان کشور هستند و بر همین اساس، شغل معلمی را نمی توان در ردیف دیگر مشاغل قرار داد.
ایشان خاطر نشان کردند: رسیدن یک جامعه به سرافرازی، رفاه، غنا، پیشرفت علمی، شجاعت، خردمندی، آزادگی و عقلانیت، در گرو آموزش و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان است و بخش عمده ای از این وظیفه بسیار مهم نیز برعهده معلمان است.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: تأکید مکرر بر لزوم تحول بنیادین در آموزش و پرورش به این علت است که ایجاد هرگونه تحول در جامعه، مبتنی بر وجود زیر ساخت اصلی یا همان آموزش و پرورشِ برخوردار از جهت گیری اسلامی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش، اجرایی شدن آن را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: البته در اجرای سند تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز کرد و با در نظر گفتن همه جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت.
ایشان تحول در آموزش و پرورش را کاری عمیق خواندند و خاطرنشان کردند: کارهای عمیق، کوتاه مدت و زود بازده نیستند و بر همین اساس اجرای سند تحول آموزش و پرورش نیازمند کارهای تحقیقاتی متعدد در بخشهای مختلف آن است تا ریل گذاری صحیحی انجام گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم پشتیبانی مالی دولت و مجلس از آموزش و پرورش، به موضوع دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کردند و افزودند: این دانشگاه با دانشگاههای دیگر متفاوت است زیرا در آن، شخصیت معلمان ساخته می شود ، بنابراین آموزش عالی باید پشتیبانی های لازم را از دانشگاه فرهنگیان انجام دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای کتابهای درسی را نیز یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برشمردند و تأکید کردند: همواره باید با چشمی بینا، بر محتوای کتابهای درسی نظارت کرد تا به تناسب نیازها و پیشرفتها و جنسیت دانش آموزان، معارف الهی و اسلامی و مدنی و تمدن ساز و انسان ساز گنجانده و برخی موارد غیر مناسب اصلاح شوند.
ایشان با قدردانی از معلمان و زحماتی که برای تعلیم و تربیت دانش آموزان متحمل می شوند، به ایستادگی معلمان در پای منافع انقلاب اسلامی و هوشیاری آنان، در طول 34 سال گذشته، اشاره کردند و افزودند: امسال که سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، قطعاً آموزش و پرورش می تواند در تحقق این حماسه نقش آفرین باشد.
رهبر انقلاب اسلامی، تحقق حماسه را نیازمند شور و نشاط و نقش آفرینی همه آحاد مردم از جمله معلمان و دانش آموزان دانستند و خاطرنشان کردند: دانش آموزان اگرچه به لحاظ قانونی دارای شرایط رأی دادن نیستند اما می توانند بر خانواده های خود تأثیرگذار باشند و معلمان نیز می توانند هم در مسئله انتخابات به عنوان نقطه برجسته حماسه سیاسی و هم در حماسه اقتصادی که بلندمدت است، نقش آفرینی کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: کشور و ملت بزرگ ایران، با توجه به اهداف و آرمانهایی که دارد، نیازمند حماسه سازی و حرکت جهشی در بخشهای مختلف است.
ایشان با اشاره به پیشرفتهای شگرف ملت ایران در سه دهه گذشته بویژه پیشرفتهای علمی، تأکید کردند: سرعت پیشرفتهای علمی ایران بگونه ای بوده است که مجامع جهانی چاره ای جز اعتراف به آن نداشته اند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: سرعت پیشرفت ملت ایران در زمینه های سیاسی، اجتماعی، سازندگی، آگاهی، بصیرت عمومی، اقتدار ملی و آبروی بین المللی نیز بالا بوده است اما بدخواهان ملت در تبلیغات خود به این مسائل اشاره ای نمی کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: با وجود همه این پیشرفتها، ملت ایران برای رسیدن به اهداف و آرمانها، و جایگاه شایسته خود نیازمند پیشرفتهای بیشتر و شگرف تر است، و لازمه چنین پیشرفتها و جهش هایی خلق حماسه است.
ایشان با اشاره به تجربه موفق خلق حماسه در دوران دفاع مقدس، تأکید کردند: به لطف خداوند، ملت ایران در خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نیز موفق خواهد شد و آن را به چشم خود خواهد دید.
در ابتدای این دیدار آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین گفت: برای اجرای این سند مهم، تدوین و آماده سازی 6 سند پایین دستی و نقشه راه تحول بنیادین در دستور کار قرار گرفت که تاکنون سند برنامه درسی ملی رونمایی شده است.
وزیر آموزش و پرورش، اجرای نظام جدید آموزشی، هدایت دانش آموزان به سوی رشته های فنی و حرفه ای، توجه ویژه به دانش آموزان نخبه و ارتقای کمی و کیفی المپیادها، استفاده از فناوریهای جدید در مدارس و تأسیس دانشگاه فرهنگیان را از جمله زیرساختهای ضروری برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش برشمرد.

توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) از بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی(ره) بازدید کردند.
در این بازدید دو و نیم ساعته که آقای حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رهبر معظم انقلاب را همراهی می کرد، غرفه داران و برخی ناشران حاضر در نمایشگاه توضیحاتی در خصوص تازه های نشر و فعالیت های صورت گرفته در عرصه چاپ کتاب بیان کردند.

توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(شنبه) در دیدار هزاران نفر از کارگران و فعالان بخش تولید و جمعی از کارگران نمونه و برتر ، با اشاره به نیاز کشور برای خلق حماسه و حرکت جهشی بزرگ در عرصه های اقتصادی و سیاسی ، موضوع انتخابات را مهم  و عرصه ظهور قدرت ملی دانستند و با توصیه مؤکد به کاندیداهای احتمالی برای ارزیابی صحیح  از توانایی های خود و همچنین جایگاه اجرایی کشور تأکید کردند: کشور و ملت بزرگ و مقاوم ایران  به رئیس جمهوری نیاز دارد که در عرصه بین المللی و در مقابل استکبار، نترس و شجاع، و در عرصه داخلی نیز صاحب برنامه، حکمت، تدبیر، معتقد به اقتصاد مقاومتی، دارای تهذیب اخلاقی، به دور از حاشیه سازی وتشویش آفرینی و دارای شعارهای  منطقی و منطبق با واقعیت باشد.
در این دیدار که به مناسبت هفته کارگر برگزار شد، حضرت آیت الله خامنه ای مهمترین ویژگی طبقه کارگر را مایه گذاشتن از جسم و جان خود برای پیشرفت و آسایش کشور دانستند و افزودند: کارگران ستون فقرات یک جامعه هستند که درصورت نبود و یا ضعف آنها، کشور فلج خواهد شد.
ایشان با تأکید بر لزوم توجه ویژه به مقوله کار و کارگر در عرصه فرهنگ سازی و همچنین در عرصه قانونگذاری و اجرایی خاطرنشان کردند: اگر قشر کارگر از امید و رفاه و امنیت شغلی برخوردار باشد، حرکت کشور در مسیر پیشرفت سریعتر و آسان تر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه ویژه کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در مراحل مختلف انقلاب از جمله دوران دفاع مقدس افزودند: در طول 34 سال گذشته تلاشهای زیادی انجام گرفت تا طبقه کارگر را در مقابل انقلاب و نظام اسلامی قرار دهند اما کارگران مؤمن و انقلابی کشور با شجاعت در مقابل این توطئه ایستادند و این موضوع مایه افتخار طبقه کارگر است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نامگذاری سال گذشته به عنوان سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی خاطرنشان کردند: حمایت از تولید ملی مخصوص یک سال نیست بلکه این موضوع باید بصورت جدی و محوری دنبال شود.
ایشان فرهنگ سازی در میان مردم برای استفاده از کالاهای ساخت داخل را بسیار مهم خواندند و افزودند: باید این فرهنگ در میان مردم فراگیر شود که انتخاب یک کالا با نشان داخلی و یا با نشان خارجی می تواند یک کارگر ایرانی را برخوردار و یا محروم کند.
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران گفتند: درخواست من از همه ملت این است که به سمت مصرف تولیدات داخلی بروند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه دستگاههای دولتی نیز برای تأمین نیازهای خود، به هیچ وجه نباید از تولیدات خارجی استفاده کنند ، خاطرنشان کردند: البته تولیدکنندگان داخلی اعم از مدیران بنگاهها، کارگران و سرمایه گذاران نیز باید تولیدات خود را بصورت درست و کامل و با کیفیت خوب ارائه دهند.
ایشان با اشاره به دستور اسلام مبنی بر استحکام کار در کنار احترام به کارگر، و تامین امنیت شغلی او در کنار تامین امنیت سرمایه افزودند: اسلام برخلاف دیدگاههای اقتصاد لیبرال و اقتصاد سوسیالیستی، حد وسط را در پیش گرفته و نگاهی انسان مدار و عدالت مدار به کار، کارگر و سرمایه دار، دارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امروز در عمل، ناکارآمدی و غلط بودن اقتصاد سرمایه داری آشکار شده است، خاطرنشان کردند: واکنش هایی که امروز در اروپا و به نوعی دیگر در امریکا مشاهده می شود، بزرگترین دلیل عملی بر غلط بودن مسیر اقتصاد سرمایه داری است.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: حوادث کنونی در اروپا و امریکا، اول کار است و شرایط به مراتب بدتر هم خواهد شد زیرا اقتصاد سرمایه داری در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.
ایشان افزودند: مشکلات اقتصادی کنونی در غرب، بخشی از انحطاط تمدن غرب است که مشکلات اخلاقی و فرهنگی، بخش دیگری از آن را تشکیل می دهند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال بعنوان سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی، تأکید کردند: حماسه به معنای حرکتی جهادگونه وپرشور است و این موضوع، باید مد نظر مردم و مسئولان قرار گیرد و بر همین اساس، شناخت ضعف ها و خلاءها و برنامه ریزی صحیح برای تحقق حماسه ضروری است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: در همه برنامه ریزیها باید زندگی و معیشت طبقه ضعیف مورد توجه قرار گیرد.
ایشان لازمه پیشرفت کشور را حرکت جهش گونه و خلق حماسه دانستند و تأکید کردند: حماسه اقتصادی و سیاسی، توأمان با یکدیگر هستند و هرکدام دیگری را حفظ و تقویت می کند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جهت گیری تلاشها و توطئه های بدخواهان ملت ایران برای جلوگیری از تحقق حماسه اقتصادی و سیاسی افزودند: آنان تلاش دارند تا با فشارهای اقتصادی، میان مردم و نظام اسلامی فاصله ایجاد و مردم را مأیوس کنند و در عین حال  به دروغ و با وقاحت تمام هم می گویند ما با مردم ایران دشمن نیستیم!
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: اگر جهش بزرگ اقتصادی مورد توجه جدی بخش های اجرایی و قانونگذاری کشور قرار گیرد، همه فشارهای اقتصادی خنثی خواهد شد.
ایشان تأکید کردند: ملت ایران و مسئولان، با عزم راسخ خود، دشمن را در عرصه اقتصادی مأیوس خواهند کرد.
رهبر انقلاب اسلامی حماسه سیاسی را نیز حضور آگاهانه مردم در صحنه سیاست و مدیریت کشور خواندند و افزودند: نمونه بارز حماسه سیاسی، انتخابات پیش رو است که به توفیق الهی در وقت مقرر و با حضور شوق آفرین مردم برگزار  خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای، کاهش انگیزه مردم برای حضور در صحنه انتخابات را طراحی بدخواهان ملت بمنظور مقابله با حماسه سیاسی دانستند و خاطرنشان کردند: طراحان پشت پرده استکبار بعد از گذشت سالیان متمادی از معارضه و دشمنی، همچنان ملت ایران و روحیه ایمان و ایستادگی این ملت را نمی شناسند.
ایشان افزودند: در طول این 34 سال همواره تحسین بزرگ برای ملت ایران بوده است زیرا اگر مسئولان از خود ایستادگی نشان دادند، به پشتوانه ایستادگی مردم بوده است و از این پس نیز اینگونه خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی، انتخابات را مهم و عرصه ظهور قدرت ملی دانستند و خاطرنشان کردند: ملتی که زنده و با نشاط و متکی به اراده الهی و مطمئن به پشتیبانی خداوند است، در همه عرصه ها از جمله عرصه انتخابات، پیروز میدان خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به سخنان چندی قبل خود مبنی بر امکان حضور همه سلائق معتقد به انقلاب اسلامی، در میدان انتخابات، افزودند: کسانی که وارد این میدان می شوند، باید در ارزیابی توانایی خود و همچنین ارزیابی جایگاه مدیریت اجرایی کشور دچار اشتباه محاسبه نشوند.
ایشان تأکید کردند: افرادی که قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند، بعد از ارزیابی صحیح وارد میدان شوند، و در نهایت، این ،ملت است که تصمیم گیری خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی ساز و کار انتخابات در کشور را مستحکم خواندند و افزودند: همانگونه که امام (ره) بارها تأکید می کردند حضور شورای نگهبان در انتخابات و بررسی صلاحیت ها بوسیله انسانهایی عادل، بی طرف و بصیر، حضور مبارکی است.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: بعد از بررسی صلاحیت ها بوسیله شورای نگهبان، مردم با تحقیق  در سوابق، شعارها و سخنان افراد صالح معرفی شده، شخصی را بعنوان رئیس جمهور انتخاب خواهند کرد و این موضوع، ساز و کار قانونی بسیار مناسب و مبارکی است.
ایشان در ادامه به بیان برخی ویژگیهای مورد نیاز برای رئیس جمهور منتخب پرداختند و گفتند: رئیس جمهور باید فردی باشد که در درجه اول، ایمان و اعتقاد به خدا، مردم و قانون اساسی داشته باشد و در درجه دوم دارای روحیه مقاوم باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: ملت ایران، به دنبال تحقق اهداف و کارهای بزرگی است و اهل تسلیم شدن نیز نیست و کسی نمی تواند با او با زبان زور حرف بزند بنابراین، فردی هم که در رأس قوه مجریه قرار می گیرد باید در مقابل فشار دشمنان ،نترس و شجاع و مقاوم باشد و اهل از میدان خارج شدن نباشد.
حضرت آیت الله خامنه ای، حکمت، تدبیر و داشتن برنامه را از دیگر ویژگی های مورد نیاز رئیس جمهور خواندند و افزودند: همانگونه که در سیاست خارجی نیازمند عزت، حکمت و مصلحت هستیم، در مسائل داخلی و اقتصادی نیز به نگاه همه جانبه، بلندمدت و هندسه صحیح نیاز داریم.
ایشان نگاه روزمره به مسائل اقتصادی، تغییر مکرر سیاستهای اقتصادی ، تکیه بر نظرات غیرکارشناسی و همچنین اعتماد به شیوه های تزریقی و تحمیلی اقتصادی غرب و شرق را مضر دانستند و تأکید کردند: سیاستهای اقتصادی باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که ساخت درونی آن، مقاوم و مستحکم است و با تغییرات مختلف در دنیا، متلاطم نمی شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، تهذیب اخلاقی و درگیر حواشی نشدن را از دیگر ویژگیهای مورد نیاز در انتخاب رئیس جمهور، برشمردند و گفتند: من همواره در سالهای گذشته از رؤسای جمهور و دولتهای مختلف حمایت و در کنار آن، توصیه نیز کرده ام و توضیح هم خواسته ام.
ایشان افزودند: یک از توصیه ها و تأکید های همیشگی به رؤسای جمهور این بوده است که برای مردم هزینه و مشکل درست نکنند و از دغدغه آفرینی و ایجاد تشویش و نگرانی بین مردم پرهیز نمایند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: کسانی که وارد عرصه انتخابات می شوند نباید به مردم وعده های نادرست و در باغ سبز غیر منطقی نشان بدهند بلکه باید با سخنان منطقی و منطبق بر واقعیت و توکل بر خدا پیش بروند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: رئیس جمهوری که میخواهد در رأس دستگاه اجرایی این کشور و ملت بزرگ قرار گیرد و این راه پر افتخار را با کمک مردم طی کند باید دارای چنین خصوصیاتی باشد.
ایشان یک نکته مهم را هم یادآور شدند و گفتند آنچه که ما از تجربه سالهای انقلاب بدست آورده ایم این است که خداوند متعال با فضل و هدایت خود این ملت را بر همه دشمنان پیروز خواهد کرد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: هر که با این ملت دارای انگیزه عمیق الهی در افتد قطعا بر خواهد افتاد.
در ابتدای این دیدار آقای اسدالهی عباسی سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گزارشی از اهم فعالیتهای این وزارتخانه در سال گذشته و همچنین برنامه های در دست اقدام برای سال  92 ارائه کرد.
همچنین  پیش از این دیدار تعدادی از خانواده های شهدای کارگر کشور از نزدیک با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو کردند


توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      

در خجسته سالروز ولادت با سعادت بانوی برگزیده دو عالم حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها و فرزند برومندش امام خمینی کبیر (ره)، فضای حسینیه امام خمینی (ره) مملو از عطر دل انگیز فضائل و مناقب فاطمی شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار که با حضور جمعی از شاعران و ذاکرین اهل بیت علیهم السلام برپا شد با تبریک روز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و گرامیداشت این روز با تولد امام خمینی(ره)، مدیحه سرایی را شیوه ای هنرمندانه برای معرفت افزایی، امید آفرینی و جوشاندن عواطف در دلهای مردم دانستند و با انتقاد از نگاه غرب به مسأله ی زن تأکید کردند: نگاه اسلام و قرآن به حقوق اجتماعی و فردی زن و مرد، منطقی ترین، متین ترین و عملی ترین نگاه است.
حضرت آیت الله خامنه ای وجود استعدادهای درخشان و دلهای مشتاق در میان مداحان جوان و همچنین پیشکسوت در جهت گسترش توسل و اظهار ارادت به خاندان عصمت و طهارت را یک فرصت ارزشمند و نعمت بزرگ و برکت عام برای کشور دانستند و افزودند: شأن مداح و ستایشگر اهل بیت علیهم السلام، برانگیختن عواطف و سپس هدایت کردن این عواطف به سمت خرد و اندیشه است و در طول تاریخ نیز همین قرار گرفتن عواطف در کنار عقل و خرد و استدلال، مایه ی حفظِ معنویت، دین و اخلاق بوده است.
ایشان، خاطرنشان کردند: انتخاب شعر و لحن و شیوه ی اجرا از سوی مداح باید در راستای افزایش معرفت و عمق بخشیدن به هدایت مردم و دانایی های آنها از دین و راه زندگی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر عمیق و زیاد اجرای شایسته یک قصیده یا غزل در انتقال معارف دینی، تأکید کردند: از این فرصت باید به درستی استفاده کرد و نباید با انتخاب اشعار بدون محتوا یا دارای نکات ضعیف و غلط و یا اجرای نامناسب و خارج از حدود شرعی، این فرصت مغتنم را ضایع کرد.
ایشان، نادیده گرفتن نیازهای ضروری مردم و تحولات مهم روز در شعر و مداحی را یکی از مصادیق ضایع کردن فرصت ها خواندند و افزودند: در دوران دفاع مقدس، شاعران و مداحان با دقت و توجه به نیاز روز کشور، آن حماسه و جهاد پرشور عملی را بخوبی پشتیبانی کردند و با ارائه آثار کم نظیر و عمیق به وظیفه خود عمل کردند.
استفاده از قریحه خدادادی شعر و ترکیب آن با مداحی در خدمت «اختلاف افکنی» و «تحریک عصبیت های مذهبی»، نکته دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی از آن به عنوان یکی از مصادیق بارز ضایع کردن فرصت شعر و ستایشگری یاد کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به گسترش وسایل ارتباطی و استفاده از رفتارهای نابخردانه در مسیر اختلافات مذهبی تصریح کردند: امروز اختلاف افکنی و تحریک تعصبات مذهبی اقدامی نادرست و به دور از مصلحت است، همانطور که در زمان ائمه معصومین علیهم السلام نیز آن بزرگواران، مانع چنین رفتارهایی می شدند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین دامن زدن به اختلافات داخلی را نیز یک نمونه دیگر ضایع کردن فرصتها دانستند و افزودند: سال جاری بنام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نام گذاری شده است و حماسه با عقل، هدایت و با ایمان پشتیبانی می شود و باید از دل بجوشد و یک مقوله دستوری و بخشنامه ای نیست.
ایشان، لازمه حماسه آفرینی را وجود فضای امید، حسن ظن و خوش بینی به چشم اندازهای قطعی و یقینی پیش روی کشور خواندند و خاطرنشان کردند: با ایجاد تردید در ذهن مردم و تزریق یأس و ناامیدی به دلها و دعوت به انزوا، تنبلی و بیکاری، حماسه ایجاد نمی شود.
رهبر انقلاب تصریح کردند: حرکت مداوم و جهادگونه که نیاز هر کشور و هر تمدنی برای پیشرفت است، از مسیر نشاط، شوق و امید می گذرد و در این زمینه نقش شاعران و مداحان در معرفت افزایی و پراکندن بذرهای حکمت، امید و عقیده راسخ، برجسته است.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به توجه مردم و مستمعان به رفتارها و اخلاقیات گویندگان مذهبی در عین توجه به شعر و اجرای آنها، نیز اشاره و تصریح کردند: هرچه مبلغان دینی و مداحان از لحاظ تقوا، اخلاق، عفت، تدین و پاکی دل و زبان، نمود تحسین آور بیشتری داشته باشند، در ایفای مؤثر شأن مداحی و استفاده از این فرصت برای اثرگذاری بر دلها و معرفت افزایی توفیق بیشتری خواهند داشت.
دومین نکته ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار به آن اشاره کردند ضرورت تکریم جایگاه زن بود.
ایشان با انتقاد از سیاست های غرب در مواجهه با مسأله ی زن افزودند: حرکتی که تمدن مادی غرب در مواجهه با موضوع زن انجام داد گناه بزرگ و نابخشودنی است که عوارض آن به هیچ عنوان قابل جبران نیست.
رهبر انقلاب اسلامی مظاهر تمدن غرب در ارتباط با مسأله ی زن را جلوه گری، فراهم کردن زمینه ی لذت جویی مردان و شکسته شدن حریم زنان برشمردند که غرب از آن به عنوان آزادی و از نقطه ی مقابل آن با عنوان اسارت تعبیر می کند.
ایشان با تأکید بر اینکه نتیجه ی چنین نگاهی به زن، ویرانی کانون خانواده بوده است، افزودند: وقتی در جامعه ای بنیان خانواده متزلزل شد مشکلات آن جامعه نهادینه می شود و تمدن غربی با قوانین خباثت آمیز جنسی که اجرا کرده است چه بخواهد و چه نخواهد محکوم به شکست و سقوط است.
رهبر انقلاب زوال تمدنها را مانند سر بر آوردن آن، امری تدریجی دانستند که در مورد تمدن غرب در حال وقوع است.
رهبر انقلاب در ادامه با تبیین نگاه قرآنی و توجه ویژه اسلام به جایگاه زن، این نگاه را منطقی ترین، متین ترین و عملی ترین نگاه دانستند و خاطرنشان کردند: نزد خدای متعال میان زن و مرد در طی مراحل  معنوی و برخورداری از حقوق اجتماعی و فردی هیچ تفاوتی نیست، البته براساس طبیعت انسانی از امتیازات متفاوتی برخوردارند.
ایشان با برشمردن برخی امتیازات انحصاری زنان از جمله خانه داری، فرزند آوری، اهتمام به حفظ محیط خانواده، انس خانوادگی و پرورش و تربیت فرزندان تأکید کردند: خانه داری و فرزند آوری مجاهدتی بزرگ و هنر زنانه است که توأم با صبر، عاطفه و احساسات می باشد و اگر توجه لازم به آن صورت پذیرد، پیشرفت یک جامعه تضمین خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود، ضرورت احترام و تکریم زن را یادآور شدند و افزودند: لازم است رفتار با زنان، احترام آمیز، محبت آمیز و همراه با نجابت و عفت باشد.
در ابتدای این دیدار، تعدادی از مداحان اهل بیت علیهم السلام سروده هایی را در بیان شأن و عظمت دختر گرامی پیامبر اسلام قرائت کردند.


توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاستهای کلی"ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور" را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.
متن سیاستهای کلی " ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور " که به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور
1- تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه ( زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقاء کیفی در حوزه های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان با تأکید بر ریشه کن کردن بی سوادی و تربیت انسان های مؤمن، پرهیزکار، متخلق به اخلاق اسلامی، بلند همت، امیدوار، خیرخواه، بانشاط، حقیقت جو، آزادمنش، مسؤولیت پذیر، قانونگرا، عدالت خواه، خردورز، خلاق، وطن دوست، ظلم ستیز، جمع گرا، خودباور و ایثارگر.
2- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی  و عهده دار اجرای سیاست های مصوب و هدایت و نظارت بر آن (از مهد کودک و پیش دبستانی تا دانشگاه) به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاه ها.
3- بهسازی و اِعلای منابع آموزش و پرورش به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور و بهبود مدیریت منابع انسانی با تأکید بر:
1-3- ارتقاء کیفیت نظام تربیت معلم و افزایش مستمر شایستگی ها و توانمندی های علمی، حرفه ای و تربیتی فرهنگیان و روزآمد ساختن برنامه های درسی مراکز و دانشگاه های تربیت معلم و شیوه های یاددهی و یادگیری برای پرورش معلمان با انگیزه، کارآمد، متدین، خلاق و اثربخش.
2-3-  باز نگری در شیوه های جذب، تربیت، نگهداشت و بکارگیری بهینه نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و بسترسازی برای جذب معلمان کارآمد و دارای شایستگی های لازم آموزشی، تربیتی و اخلاقی بعد از گذراندن دوره  مهارتی.
3-3- اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه آنان برای خدمت مطلوب با اقدامات فرهنگی و تبلیغی و خدمات و امکانات رفاهی و رفع مشکلات مادی و معیشتی فرهنگیان.
4-3- توسعه مهارت حرفه ای و توانمندی های علمی و تربیتی معلمان با ارتقاء کیفی آموزش های ضمن خدمت و برنامه ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش.
5-3- استقرار نظام ارزیابی و سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمان مبتنی بر شاخص های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی برای ارتقاء.
6-3- توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی.
7-3- استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان.
4- ایجاد تحول در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی با توجه به:
1-4- روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامه درس ملی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و انطباق محتوی با پیشرفتهای علمی و فناوری و اهتمام به تقویت فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی.
2-4- توسعه فرهنگ تفکر، تحقیق، خلاقیت و نوآوری و بهره گیری از روشهای یاددهی و یادگیری متنوع و مطلوب و ایجاد تفکر منطقی و منسجم برای تحلیل و بررسی موضوعی.
3-4- تبیین اندیشه دینی-سیاسی امام خمینی(ره)، مبانی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و اصول ثابت قانون اساسی در مقاطع مختلف تحصیلی.
4-4- توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری قرآن(روخوانی، روان خوانی و مفاهیم) و تقویت انس دانش آموزان با قرآن و سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) و گسترش فرهنگ اقامه نماز.
5-4- تحول بنیادین شیوه های ارزشیابی دانش آموزان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و پرورش استعدادها و خلاقیت دانش آموزان.
6-4- رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه ریزی های آموزشی و درسی.
7-4- تقویت آداب و مهارتهای زندگی و توانایی حل مسائل و عمل به آموخته ها برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان.
8-4- تقویت آموزشهای فنی و حرفه ای.
5- اهتمام به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی بویژه در:
1-5- ارتقاء معرفت و بصیرت دینی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی معلمان و دانش آموزان و تلاش برای ارتقاء معنوی خانواده ها.
2-5- ارتقاء سلامت جسمی و روحی معلمان و دانش آموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی.
3- 5- ارتقاء تربیت عقلانی و رشد بینش دینی، سیاسی و اجتماعی دانش آموزان و اهتمام به جامعه پذیری برای تحکیم وحدت و همبستگی ملی، وطن دوستی و مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی و پاسداشت استقلال، آزادی، مردم سالاری دینی و منافع ملی.
4- 5- رشد و شکوفایی ذوق و استعدادهای فرهنگی و هنری و تقویت روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان.
5- 5- توسعه تربیت بدنی و ورزش در مدارس.
6- 5- تربیت و تأمین نیروی انسانی توانمند و واجد شرایط برای تحقق اهداف و برنامه های تربیتی و پرورشی.
6- تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی با تأکید بر:
1- 6- بازمهندسی ساختار اداری در کلیه سطوح با رویکرد چابک سازی، پویاسازی همراه با ظرفیت سازی، فرهنگ سازی و بسترسازی برای تقویت مشارکت های مردمی و غیر دولتی، منطبق بر قانون اساسی و سیاست های کلی نظام اداری و آموزش و پرورش بویژه ایجاد زمینه مشارکت معلمان، خانواده ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی و سایر نهادهای عمومی و دستگاه های اجرایی در فرآیند تعلیم و تربیت.
2- 6- رعایت اولویت در بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی به منظور تحقق اهداف و مأموریت های مندرج در سیاست های کلی.
3- 6- بهبود مدیریت منابع و مصارف با هدف ارتقاء کیفیت و بهره وری نظام آموزش و پرورش.
7- بهینه سازی فضا، زیر ساخت های کالبدی و تجهیزات مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر:
1- 7- ضابطه‌مند سازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم سازی و مصون سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی، مکان یابی و توزیع فضا به تناسب نیازها، طراحی و ساخت مجتمع های آموزشی و تربیتی و توسعه مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث و نگهداری مدارس.
2- 7- احداث واحدهای آموزشی و پرورشی جدید متناسب با افزایش جمعیت و الزام سازندگان شهرکها به احداث واحدهای مورد نیاز آموزش و پرورش.
3- 7- ارائه الگو و ضابطه لازم الرعایه از طرف وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مدارس.
4- 7- تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش های مرتبط با فناوری های نو در مدارس.
8- ارتقاء نقش و اختیارات مدرسه در تحقق اهداف و مأموریت های مندرج در بند یک سیاست های کلی و تقویت مناسبات صحیح و سازنده آموزش و پرورش با خانواده ها، رسانه ها و جامعه.
9- تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق.
10- تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ارزشی و انقلابی و دور نگه داشتن محیط آموزش و پرورش از دسته بندی‌های سیاسی.
11- هماهنگی و انسجام بین اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و محتوای تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر دستگاه‌های مرتبط.
12- ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخص‌های کمّی و کیفی در سطح منطقه و جهان به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران.
13- استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش.


توسط : بسیجی |   نظر بدهید
      
<      1   2   3   4   5      >